ZIELONY UNIWERSYTET




Pora na nowy, proekologiczny uniwersytet. Zapytałem Noblistki, skoro nasze ścieżki życiowe splatają się od ćwierć wieku, czy zechciałaby pracować z nami. Odrzekła – ten uniwersytet mnie nie interesuje. Dlatego mówię z wielką pokorą – 300 lat tradycji nie jest dziś wartością samoistną.
Mamy dwie szanse. Albo zostaniemy prowincjonalną uczelnią niewielkiego Śląska, albo zatrudnimy Noblistów, laureatów Nagrody Abela czy Medalu Fieldsa, którzy pokażą nam realne standardy uprawiania nauki. I zmuszą, abyśmy dumną, bo rozumiejącą naturę lokalność przemienili w uniwersalną prawdę o nowoczesnym człowieku.
2.
Współczesny uniwersytet to znaczy nowy system identyfikacji wizualnej. Ze wszystkimi konsekwencjami. Uniwersytet to firma/organizacja, które potrzebuje nowej tożsamości. Uniwersytet ma być marką regionu. A nie jest.
3.
Rektor i dziekani nie mogą być podmiotami środowiskowej, hermetycznej czy politycznej układanki. To powinni być sprawni urzędnicy zatrudniani w otwartych konkursach. Ekonomiści, prawnicy, administratorzy o wysokich apanażach i wysokiej sprawności zarządczej. To warunek nowoczesności. Wystarczy spojrzeć na stronę główną firmy.
4. 
Statut uczelni - nie powinien być kodeksem dyrektyw i miar, co i tak zapewnia ustawa. Statut ma generować naszą kreatywność i sprawność organizacyjną. Ma inspirować. A także być anihilatorem naukowych układów, nepotyzmu oraz kryptofinansów.
5.
Statut uczelni ma uwolnić wybitnie utalentowanych pracowników od czynności administracyjnych i – na życzenie – dydaktycznych. Stworzymy wyspecjalizowane komórki administracyjne dziekanatów i gmachu głównego oraz stosowne aplikacje tutorskie. 
6.
Formatowanie nauki zgodnie z bieżącą ideologią państwa to koncept uniwersytetu ideologicznego. A tym jako struktura finansowa jest IDUB. Uniwersytet musi być inicjatorem i regulatorem demokracji badaczy – równych szans, równych obowiązków, równych praw moralnych. Historia to nie są anegdoty, lecz nasze biografie. Jednostka tworzy historię nauki całym swoim życiem, a nie doraźnymi ewaluacjami. 
7. Nowy Uniwersytet Wrocławski powinien stać się centrum życia intelektualnego i kulturalnego oraz refleksji nad kulturą współczesną i przyszłością Śląska. Marzenia o rychłej, wysokiej pozycji w rankingu światowym są fake newsem.
8. Nowa jakość informacji naukowej – hub i repozytorium, swoista Chmura Wiedzy UWr to zbudowanie sieci funkcjonującej w czasie rzeczywistym, zawierającej informacje o wszystkich realizowanych na uczelni projektach naukowych – ma umożliwić włączanie się użytkowników/badaczy do projektów monograficznych (także we współpracy z uczelniami zewnętrznymi) a opatrzonych przejrzystą, recenzowaną motywacją wykluczeń, tak aby każdy badacz mógł dołączyć do interesującego go projektu także spoza rodzimej dziedziny. Nauka powinna łamać kanony.
9. Tożsamościowy dla wizerunku nowej uczelni program Alzheimer24 jako sprawdzian naszych możliwości prospołecznych. To przykład wykorzystania potencjału wydziałów (m.in. informatyków, socjologów, psychologów, pedagogów oraz badaczy komunikacji społecznej) – stworzenie spójnego, kompaktowego w formie programu komunikacji rodzin dotkniętych chorobą Alzheimera i innymi typami wykluczeń społecznych; monitoring, badania społeczne, edukacja, diagnostyka ośrodków; finalnie aplikacja smartfonowa typu work in progres.
10. Restrukturyzacja idei studiów:
a) stosownie wynagradzany i ewaluowany tutoring (na poziomie dodatków kierowników zakładów) – docelowo 2% studentów na studiach dziennych;
b) międzyobszarowość i kontekstualizacja programu studiów zamiast iluzorycznej dwukierunkowości (50 % studentów wybiera 1/3 programu studiów spośród innych dziedzin niż oferuje rodzimy wydział, pozostali muszą uczestniczyć w studiach dwujęzycznych);
c) podmiotowość studentów – wykorzystanie potencjału naukowego studentówpragmatyczność tematów jako warunek realizacji prac magisterskich;
d) studenci wszystkich poziomów jako uczestnicy międzynarodowych zespołów młodych badaczy powinni być wynagradzani punktami ETCS jak za przedmioty opcyjnie;
e) stworzenie wspólnego dla uczelni regionu StartUp-u Wybitnych Doktoratów - dobrowolny, lecz gwarantowany powrót na uczelnię po habilitacji. Odmienność środowisk naukowych skłania do dynamizmu osobistego rozwoju badacza.

POZYCJONOWANIE I BUDOWANIE TOŻSAMOŚCI W RELACJI Z OTOCZENIEM:
·      Uniwersytet dla Śląska – współpraca z uniwersytetami w Katowicach, Opolu, Opawie, Ostrawie, Lipsku (diagnozy i opisy miast oraz ich mieszkańców, projekty specjalnościowe dot. poprawy warunków życia oraz tożsamości regionalnej, promocja grantów dot. współpracy z miastami europejskimi); 
·      Zielony Uniwersytet dla Europy – intensywne pogłębienie współpracy z regionami i uczelniami Czech, Słowacji i Saksonii (diagnozy i prognozy proekologiczne, wykorzystanie regionalnych i strukturalnych funduszy UE);
·      fundamentalny, międzynarodowy projekt mentalny, ekologiczny i społeczno-gospodarczy Uniwersytetu dla Europy: „Odra jako ekosystem i generator kultury”;
·      fundamentalny projekt Edukacja narodowa / zmiany – zainicjowanie ogólnonarodowego dyskursu na temat edukacji, stworzenie programów edukacyjnych dla e-nauczania; powołanie i realizacja wysoko punktowanego czasopisma o edukacji współczesnej; współpraca z organizacjami naukowymi i społecznymi dla reformy edukacji.

PR-OWY KLEJNOT UNIWERSYTETU: 
Teatr Pieśń Kozła jako międzynarodowa wizytówka uczelni (udostępnienie sali prób, być może stała siedziba przy Szajnochy; wspólne poczynania marketingowe i promocyjne itp.). 

DYNAMICZNY ROZWÓJ UCZELNI:
·      uchwalenie nowoczesnego, skutecznego, otwierającego organizację na współpracę z ciałami społecznymi i profesjonalnymi statutu Uniwersytetu;
·      obniżenie pensum;
·      aktualizacja płac pracowników administracji w stosownej relacji do innych instytucji państwowych i środowiskowej przyzwoitości;
·      przywrócenie rangi Wydawnictwu Uniwersytetu Wrocławskiego; zobowiązanie wydawnictwa do umieszczania czasopism UWr w indeksach międzynarodowych, do pomocy w parametryzacji itd.;
·      rekonstrukcja stylu funkcjonowania i wirtualizacja Biblioteki UWr; ułatwienie dostępu do zasobów, racjonalne administrowanie salami w BUWr i ich bezkosztowe udostępnianie jednostkom naukowo-dydaktycznym UWr;
·      ocena okresowa pracowników na tle a nie dla potrzeb parametryzacji;
·      audyt finansowy: wyliczenie zysków i strat związanych ze statusem uczelni badawczej zważywszy na konieczność zmniejszenia liczby studentów;
·      uporządkowanie nieruchomości UWr – po społecznych konsultacjach sprzedaż, zmiana funkcji, dokończenie inwestycji;
·      awans doktorów habilitowanych na stanowisko prof. UWr;
·      startupy dla młodych, zatrudnianych badaczy; wsparcie starań o granty NCN, NAWA i NPRH dwuletnim obniżeniem pensum i inicjalnymi grantami rektorskimi;  
·      wprowadzenie do rad dyscyplin etatowych menedżerów nauki, wspierających i organizujących profesjonalne starania o granty, ale i decydujących o dystrybucji finansów rady, które dotychczas pozostawały w gestii dziekana – każdy instytut wydziału pracuje w podobnym, dwuletnim cyklu co IDUB, bywa wsparty recenzowanym trybem wdrożeń; równoległe wobec IDUB prace badawcze (nie mieszczące się w POB) muszą bezwarunkowo zakończyć się efektem społecznym lub kulturowym, a ich sukces merytoryczny finansowym ekwiwalentem rektora;
·      utworzenie lub rekonstrukcja wydziałów – np. rekonstrukcja Wydziału Filologicznego na Wydział Literaturoznawstwa, Wydział Językoznawstwa oraz Wydział Nauk o Komunikacji Społecznej i Mediach;  
·      rekonstrukcja kompetencji kadry naukowo-dydaktycznej – przejrzystość konkursów, zatrudnianie absolwentów innych uniwersytetów, know-how wyniesiony ze współpracy z przemysłem, biznesem lub instytucjami publicznymi jako warunek zatrudnienia.

DYDAKTYKA:
·      restrukturyzacja programu studiów:
a) stosownie wynagradzany i ewaluowany tutoring (na poziomie dodatków kierowników zakładów) – docelowo 2% studentów na studiach dziennych;
b) międzyobszarowość i kontekstualizacja programu studiów zamiast iluzorycznej dwukierunkowości (50 % studentów wybiera 1/3 programu studiów spośród innych dziedzin niż oferuje rodzimy wydział, pozostali muszą uczestniczyć w studiach dwujęzycznych);
·      transformacja sformatowanych przez uczelnianych headhunterów klas/grup olimpijczyków do funkcji studenckich grup badawczych;
·      współpraca humanistów i technologów IT (Human Technology Interaction) – stworzenie nowego kierunku studiów lub obszarów współpracy między technologią i humanistyką. 

Komentarze

Popularne posty